Cu parere de rau trebuie sa recunosc si cu durere in suflet, ca suntem urmariti, noi, neamul romanesc, de un blestem al comunismului, perfect imbinat cu cel al proastei cresteri si unde mai pui ca acestea doua se completeaza in perfecta armonie cu lipsa acuta de omenie. Sincer mi-e greu sa mai cred (chiar daca inca mai am sperante) ca o sa  mai scapam de obiceiurile balcanice de „a face afaceri”. De multe ori cred ca ne ascundem dupa deget si dam vina intotdeauna pe tigani…chiar daca in propria gradina avem multe uscaturi.

Nu trebuie sa fiu atat de dur cu semenii mei, imi spun adesea, deoarece o fi de vina criza si omul trebuie sa supravietuiasca, „fiecare cum poate”. Dar tot eu imi raspund: dar si alte natii sunt in criza si parca nu-si schimba obiceiurile… iar asta chiar ma pune pe ganduri !

Un exemplu ce poate veni in sprijinul a ceea ce am spus inainte?

Aici vine:

Unde lucrez eu se fac declaratii de venit. Ca sa intindem o mana de ajutor oamenilor nevoiasi si in special romanilor din Castellon, am ajuns la un acord cu o parte din bisericile din Castellon, unde majoritatea enoriasilor sunt romani, sa  facem o reducere substantiala de pret, tuturor celor care vin din partea bisericii pentru confectionarea declaratiei ,fiind suficienta prezentarea unei carti de vizita stampilata de catre biserica. Pana aici toate bune, doar ca intr-o zi vine un individ, spunand ca vine „de la biserica” si ca vrea „tariful special”. Cu scuza ca nu intelege ce scrie in scrisoarea primita de la Hacienda (Borrador) ne cere sa-i verificam declaratia pe venit. Bineinteles ca de carea de vizita stampilata de catre preot, nici vorba. OK, i se face reducerea chiar si fara cartea de vizita si i se comunica faptul ca o sa-l coste 15 €. (un pret super redus, deoarece normal era 45 €)

„Nicio problema” – vine raspunsul din  partea individului, ca nu pot sa-l numesc om. Dupa ce e gata treaba, „domnia sa” ne anunta ca acum nu are bani. „Nicio problema” – ,vine raspunsul din partea mea, „o sa platiti cand o sa-i incasati si dvs”, deoarece trebuia sa primeasca vreo 300€, gandindu-ma ca omul e nevoias si astfel, pe langa reducerea de pret, ce mai conta ca platea mai tarziu… dar se vede ca m-am inselat gandind astfel.

Odata ce am disparut din radarul lui vizual, ii spune secretarei ca nu e decis sa o faca, si ca se mai gandeste si da sa plece…bineinteles fara sa plateasca, ca doar se mai gandeste…ce naiba…

Asta chiar ca a pus capac la tot.

Lectura directa : SUNTETI NISTE FRAIERI!!! ACUM MA DUC LA HACIENDA SI AM SA O DEPUN FARA SA SCOT NICIUN BAN DIN BUZUNAR DACA TOT V-AM PROSTIT SI MI-ATI FACUT TREABA PE DE GRATIS. NICI CU REDUCERE NU VA PLATESC!!

Atunci am iesit sa-i spun doua vorbe de la obraz de roman la obraz de roman si pe romaneste ca sa ma inteleaga:  „Mi-e rusine sa fiu bagat in aceeasi categorie cu oameni ca tine doar pentru faptul ca ne-am nascut in acceasi tara. Nu avem nimic in comun in ceea ce priveste comportamentul si felul de a gandi, iar de omenie nici nu mai aduc vorba ca e clar ca nu stii ce-i aia.  De platit, nu trebuie sa platesti nimic, ca doar esti roman „jmecher”… si din cate am auzit voi astia „jecherii” fentati sistemul! Sanatate si drum bun!”

A ramas de piatra pentru ca nu se astepta sa-i raspund pe „intelesul si in limba pe care el o vorbea”. A disparut intr-o clipa…

Stiti ce e curios?  Spaniolii, in tara lor, nu au reducere, noi in schimb… da… oare chiar meritam aceasta buna oferta?

Nu vreau sa generalizez, asa ca-l voi lua ca pe un caz izolat.

Cu parere de rau si cu blestemul in spate, va doresc toate cele bune !

Ionel Scrofan